PS. 28.04.2014 r.
Kilka moich pinholi powstało - z rozpędu - jeszcze w poniedziałek, eksperymentalnie. Między innymi miniaturki w rozmiarze 6x6 cm, naświetlane na papierze fotograficznym w aparacie otworkowym przerobionym z DDR-owskiego CERTO z otworkiem 0,3 mm.
- --- -
Na razie kończę tegoroczną przygodę z fotografią otworkową. Trudno mi ją traktować poważnie, niech pozostanie chwilą odpoczynku od codziennego fotograficznego mozołu, kiedy wszystkie siły i środki poświęcam na wykonanie idealnych powiększeń. Odbitka otworkowa nie musi być świetna technicznie, jej niedoskonałosci stają się atutem. Do pinholi warto co jakiś czas wracać choćby z tego względu, iż za jej pomocą jesteśmy wstanie zarejestrować akcje i procesy jakich nie uda nam się za pomocą fotografii cyfrowej czy tradycyjnej a nawet filmu. Fotografia otworkowa daje możliwość zagęszczenia treści, jak długotrwała rejestracja ekranu telewizora wykonana w 1999 r. przez Zbigniewa Tomaszczuka*). Poprzez wykorzystanie długiego czasu naświetlania z jednoczesnym przemieszczaniem się fotografowanych scen lub ich fragmentów czy usuwanie albo dodawaniem elementów planu zdjęciowego stworzyć można obrazy zaprzeczające obiektywnie-dokumentacyjnej roli fotografii. Technika okazuje się przydatna do realizacji projektów iluzyjnych, daje możliwość wykreowania własnych światów. Pozwala też przypomnieć o istocie fotografii.**)
This is the End: 28.04. 2014 |
----------------------------------------------------------------------------
*) Z cyklu Pinhole -TV-Polaroid - Obrady Sejmu, 16.09.1996, godz 12.00 - 12.12, fot. Zbigniew Tomaszczuk 1999
Zbigniew Tomaszczuk: Również i w moim cyklu pt. Pinhole-TV-Polaroid wykorzystałem długi czas ekspozycji. Do monitora TV przymocowana była otworkowa kamera z natychmiastowym materiałem Polaroida. Materiał ten rejestrował dość długi przedział czasowy włączonego telewizora. W ten sposób powstawał syntetyczny obraz pewnej akcji dziejącej się na ekranie. Interesujący wydawał mi się obraz, który zawierał pewien przedział czasu, możliwy do zarejestrowania na światłoczułym materiale. Ważne, że był to materiał Polaroida, ponieważ mógł on, tak jak negatyw w tradycyjnym procesie, zawrzeć w sobie pewien rodzaj energii emitowanej przez ekran TV.
Podobną metodę wybrała moja żona podczas ostatniego Światowego Dnia Fotografii Otworkowej, 27.04.2014 r. Jej naświetlanie przypadkiem trwało również ok. 16 minut.
Zbigniew Tomaszczuk: Również i w moim cyklu pt. Pinhole-TV-Polaroid wykorzystałem długi czas ekspozycji. Do monitora TV przymocowana była otworkowa kamera z natychmiastowym materiałem Polaroida. Materiał ten rejestrował dość długi przedział czasowy włączonego telewizora. W ten sposób powstawał syntetyczny obraz pewnej akcji dziejącej się na ekranie. Interesujący wydawał mi się obraz, który zawierał pewien przedział czasu, możliwy do zarejestrowania na światłoczułym materiale. Ważne, że był to materiał Polaroida, ponieważ mógł on, tak jak negatyw w tradycyjnym procesie, zawrzeć w sobie pewien rodzaj energii emitowanej przez ekran TV.
Podobną metodę wybrała moja żona podczas ostatniego Światowego Dnia Fotografii Otworkowej, 27.04.2014 r. Jej naświetlanie przypadkiem trwało również ok. 16 minut.
16 minutowa rejestracja transmisji TV, za pomocą aparatu otworkowego, mszy kanonizacyjnej Jana Pawła II. Wiesława Szymanowska, 27 kwietnia 2014 r."
**) Fotografia - z definicji (gr. φως, phōs, D. phōtós – światło; gráphō – piszę, graphein – rysować, pisać; rysowanie za pomocą światła) to zbiór wielu różnych technik, których celem jest zarejestrowanie trwałego, pojedynczego obrazu za pomocą światła. Potoczne znaczenie zakłada wykorzystanie układu optycznego, choć nie jest to konieczne – fotografia otworkowa, rayografia... (źródło Wikipedia)
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz