czwartek, 15 lipca 2021

Sposobem gumowym 4




Guma chromianowa (gum bichromate) z każdym dniem ma mniej tajemnic. Ostatnio jestem juz blisko złapania gumowego króliczka. Metoda polega na połączeniu gumy warszawskiej i paryskiej. Dość dużo pigmentu, ziemia okrzemmkowa niekoniecznie; więcej gumy, mniej dwuchromianu; obfite naświetlenie;  długie moczenie w wodzie obrazem do dołu, bez poruszania. Zwykle po godzinie otrzymuję gotowy obraz; jeśli było dosyć pigmentu, nie ma potrzeby kładzenia kolejnych warstw, jest to więc sposób na gumę jednowarstwową paryską (single layer). Niepożądany efekt, to czasami powstające, intensywne, żółte plamy po dwuchromianie. Da się je później usunąć w kąpieli oczyszczającej. Zaskakującą wartością dodaną okazały się czyste jasne światła, bez zabrudzeń, bez względu na fakturę. Mogę wreszcie robić piktorialne obrazy czarno-białe, w różnych odcieniach szarości, z użyciem zwykłej sadzy z komina, bo fotografie czarno-białe są najładniejsze, prawdziwie szlachetne. Metoda jak na razie sprawdza się, choć wymaga doskonalenia. 




Negatywami wyjściowymi były zdjęcia, które zrobiłem w maju na Zamku Książ. Negatywy stykowe wydrukowałem na transparentnej folii. Gumy wykonałem na papierze akwarelowym 250 i 300 g. w formacie A3. Zrobiłem również gumy, z tymi motywami, w odcieniach brązu ale czarno-białe bardziej mi się podobają.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

..: Notatki z prowincji :..

Notatki z prowincji. Listy z Suicide City 1.

Świat się szybko zmienia, zmienia się internet, powoli zmienia się i ten blog. Od jakiegoś czasu staje się dla mnie - jak to kiedyś p...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy