wtorek, 18 lutego 2020

Latać każdy może...




Antoine de Saint-Exupéry 1941. Ostatni lot.

Latem ubiegłego roku jako prawie 62 latek otrzymałem zaproszenie do WKU po odbiór przydziału mobilizacyjnego. Czy widzieliście kiedykolwiek czynnego wojskowego w moim wieku? Nawet starszina, sierżant Czernousow z czterech pancernych nie miał nawet pięćdziesiatki. Gdy Janusz Kłosiński grał w pancernych miał zaledwie 45! A wydawało się, że już starszym (w wojsku) być nie można. Wyjątkiem są chyba tylko generałowie! Absurd sytuacji wywołał mój zdecydowany sprzeciw, który spotęgowany został przydziałem na stanowisko "pilota" - konkretnie samolotu transportowego wielosilnikowego. Duże samoloty transportowe na wyposażeniu polskiej armii to Bryza, CASA i Herkules. Znalazłem się w sytuacji dramatycznej bo nigdy nie byłem szkolony w tej dziedzinie a w razie wezwania, w ciągu czterech godzin musiałbym się znaleźć w bazie w Powidzu, zasiąść za sterami samolotu i ruszyć z misja bojową a jak nie to "kula w łeb!" Jeden jedyny lot w życiu odbyłem jako zestresowany pasażer na pokładzie Boeinga 737-800, samolotu rejsowego irlandzkiego przewoźnika. Innych doświadczeń - tym bardziej wojskowych - z lataniem nie posiadam i niezbyt pragnę. A tu nagle okazało się, że pilotować mam samolot wojskowy.
W końcu wszystko udało się odkręcić, choć absurd sytuacji nie został dostrzeżony przez wojskowych.

Ostatni lot Amelii Mary Earhart 1937 r.

Cała sytuacja spowodowała moje zainteresowanie lotnictwem, lotnikami i historią lotnictwa w ogóle. Tak narodziły się instagramowe obrazki "Historia lotnictwa" wchodzące w skład większego cyklu "Proste historie" (https://www.instagram.com/lechszymanowski/). Znawcy tematu mogą się oburzać, ze samoloty nie takie, niepodobne do prawdziwych a ocean z plastiku. Fakt ale czy fotografia kiedykolwiek mówiła prawdę, czy dokument fotograficzny cokolwiek dokumentuje? Na fotografii widzimy to co znajduje się w opisie. Im ten opis bardziej nam się podoba tym bardziej nas uwodzi. 

Obrazy powstają na moim biurku z minimalną ingerencją programów graficznych (jeśli już, to tylko filtry snapspeed w smartfonie bezposrednio przed wysłaniem do Instagrama) za to z użyciem egzotycznych, w miarę jasnych obiektywów z poprzedniej epoki i chińskiego szkła Kamlan 1:1,1.
Do tej pory powstały obrazki nawiązujące do najbardziej znanych, dramatycznych historii lotniczych. Wkrótce zobaczycie podobne kadry z historii polskiego lotnictwa jak samoloty z serii RWD i ich pilotów.

Charles August Lindbergh - pierwszy w historii
samotny przelot nad Atlantykiem
z Ameryki Pn. do Europy 1927 r.
 

1 komentarz :

..: Notatki z prowincji :..

Notatki z prowincji. Listy z Suicide City 1.

Świat się szybko zmienia, zmienia się internet, powoli zmienia się i ten blog. Od jakiegoś czasu staje się dla mnie - jak to kiedyś p...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy