środa, 22 czerwca 2016

Syf! Notatki z prowincji w kolorze sepii




Aby zakończyć temat śmieci, prezentuję materiał, który wykonałem jakieś 20 i kilka lat temu dla lokalnej gazety. Tamtego dnia musiałem wstać skoro świt i towarzyszyłem panom z zakładu oczyszczania miasta do południa. Objechałem z nimi podwórka i zaułki najstarszej części miasta,
Na zdjęciach zatrzymałem dużo syfu, myślę że przy niewielkiej dozie wyobraźni oglądający dzisiaj te te zdjęciu poczuje również zapachy rozkładu materiałów organicznych wydobywające się z kubłów. Koperta z kilkunastoma fotografiami formatu 18x24 cm przypomniała mi świat jakiego już nie ma i za którym się nie tęskni. Nikt wtedy nawet nie myślał, recykling może być doskonałym interesem.












Wtedy jeszcze dość dużo sepiowałem, do czasu gdy utwierdziłem się w przekonaniu, że najlepiej prezentują się zdjęcia czarno-szaro-białe.  Czy w tym wypadku sepia była uzasadniona? W powszechnej opinii nowych fotografów, tonowanie zdjęć na kolor odcieni brązu to zabieg estetyczny, mający sprawiać wrażenie starości, dodać zdjęciu nutki nostalgii.
Jakże mylna jest ta opinia; celem tonowania/sepiowania monochromatycznej odbitki, jest przedłużenie jej trwałości i odporności. Jako pierwszy tonowanie chemiczne zastosował w 1840 r. francuski fizyk, Armand-Hippolyte-Louis Fizeau (1819-1896); użył chlorku złota aby zwiększyć kontrast i trwałość dagerotypów, przy okazji zmieniając ich zabarwienie. Popularne w XIX wieku odbitki na papierze albuminowym wręcz musiały być tonowane, wynalazca tego procesu Louis-Désiré Blanquart-Evrard (1802-1872) od razu zaczął je tonować wspomnianym chlorkiem złota, efekty były podobne jak w przypadku dagerotypów, Blanquart-Evrard uzyskał bardziej stabilne obrazy, zredukował żółknięcie i blaknięcie oraz zmiany odcienia, które w przypadku odbitek albuminowych były dużo mocniejsze. Pierwotna czerwonorudobrązowa barwa w wyniku tonowania przechodziła w bardziej purpurowe bądź brązowe tony, które zależały od zastosowanej kąpieli (w tym od jej pH). Oprócz złota z końcem XIX w. zaczęto stosować także platynę, miedź, wanad, żelazo, które nadawały odbitkom różne odcienie. (za Wikipedią) 



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

..: RAPID :..

BEZ SENSU

Wczesną wiosną ubiegłego roku prezentowałem w tym miejscu system RAPID --->. Zimą moja kolekcja wzbogaciła się o ciekawy i co ist...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy