Każda technika prowadzi do metafizykiJ.P. Sartre
Susan Sontag (O fotografii), już ponad 30 lat temu, kiedy jeszcze nikt nawet nie myślał o rewolucji jaką spowoduje fotografia cyfrowa - pisała: "Kult przyszłości (coraz szybszego spostrzegania) występuje na przemian z pragnieniem powrotu do bardziej rzemieślniczej przeszłości - gdy obrazy wciąż jeszcze posiadały aurę i sprawiały wrażenie "domowego wypieku". Nostalgia za jakimś dziewiczym stadium fotografii kryje się u podstaw obecnego entuzjazmu wobec dagerotypów, pocztówek trójwymiarowych, wizytówek fotograficznych, zdjęć rodzinnych, dzieł zapomnianych fotografów..." z końca XIX i początków XX stulecia, "...dzieł prowincjonalnych i komercjalnych." My - fotografowie- szczególnie chętnie wracamy do technik, które nawiązują do zasady działania dagerotypu czy polaroida, kiedy "każda odbitka jest niepowtarzalna". Z kolei tradycyjne slajdy, których nie można powiesić, wkleić do albumu -lecz należy wyświetlić na ścianie odsyłają nas jeszcze głębiej w prehistorię aparatu fotograficznego, nawiązują do camery obscura. Właśnie w sierpniu 2009 Kolektyw Fotograficzny "Świetlica" przywiózł do nas mobilną jednostkę fotograficzną "OBSCUR", punkt wyjścia, inspirację do zorganizowania wspólnego pleneru. Plener Obscure Tour - składał się z dwóch części - weekendowych działań z udziałem świetlicowego "OBSCURA" oraz z części drugiej wyjazdowej z udziałem członków KF Blowup-Powiększenie. Efektem tych działań (wcale nie najważniejszym) są zdjęcia zgromadzone na wystawie. Jest wśród nich wspólne zdjęcie mieszkańców naszego miasta - tych nielicznych, którzy mimo upału przyszli na rynek 8 sierpnia 2009 - wykonane aparatem wielkoformatowym przez Bogusława Biegowskiego. Hasło przewodnie pleneru - "ku fotografii ubogiej" - zaproponowane przez Bogusława - nawiązuje do klasycznego tekstu Grotowskiego - "ku teatrowi ubogiemu". Swojej tezie Biegowski dał głęboką podbudowę teoretyczną. Sytuacja, kiedy współczesne narzędzia fotografa stały się wysoko rozwiniętymi technologicznie - maszynami-komputerami do rejestracji obrazu, skłoniła wielu fotografów do powrotu do archaicznych technik, jakimi są np. pinhole. W ten sposób fotografowie narzucają sobie ograniczenia, które stają się ich atutem. Współczesny fotograf-artysta powinien wyzbyć się eklektyzmu w budowaniu obrazu fotograficznego (np. photoshop, fotokasty), powinien dążyć do SAMOOGRANICZENIA. Nawiązując do metody Grotowskiego w teatrze, fotograf musi rozwijać swoje rzemiosło, co doprowadzić powinno do odnalezienia pierwiastka metafizycznego. Powinnością fotografa jest dążenie do redukcji, rezygnacja ze wszystkich zbędnych elementów obrazu fotograficznego. Wyzbywając się niepotrzebnych elementów, znajdzie dla siebie obszar całkowitej fotograficznej wolności. Pomysł Biegowskiego był w czasie pleneru konsekwentnie realizowany przez Kolektyw Fotograficzny "Świetlica" za pomocą "samojezdnej jednostki fotograficznej OBSCUR".
Najważniejsze jednak, okazały się relacje jakie zawiązały się miedzy uczestnikami pleneru, wymiana poglądów i doświadczeń - inspirujące spory - wspólna zgoda na próbę realizacji UTOPII jaką jest kolektywne fotografowanie.
Bogusław Biegowski prezentuje archaiczną technikę fotograficzną. Obraz na szkle.
|
Susan Sontag "O fotografii" >> mp3
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz