piątek, 6 lutego 2015

Dokumenty z Buffalo Patricii Layman Bazelon




Buffalo do połowy XX w. było znaczącym ośrodkiem przemysłowym, produkowano tam stal, samochody i samoloty. Postawiony w 1918 elewator zbożowy Concrete Central był największym obiektem tego typu na świecie. Gdy Szwajcarski architekt Le Corbusier ujrzał czyste cylindrycznych formy masywnych betonowych elewatorów Buffalo, wykrzyknął: to pierwsze owoce nowej ery! (The first fruits of the new age!)
Od połowy XX w., z wielu powodów, Buffalo zaczęło tracić znaczenie w amerykańskiej gospodarce. Fabryki, często o 100 letniej tradycji zaczęły upadać. Mimo, że dzisiaj przemysł zbożowy ma się nieźle, podobny los spotkał 15 potężnych elewatorów zbożowych. Stoją puste, wzdłuż brzegu jeziora Erie jako zapomniani świadkowie - zabytki epoki przemysłowej.






Patricia Layman Bazelon (1933-1995), Kellogg Elevator, 1987;
gelatin silver print, Overall: 10 1/2 x 13 1/2 in. (26.7 x 34.3 cm)
Frame: 1 7/16 x 16 1/4 in. (3.6 x 41.3 cm);
Gift of the Artist, 1991 r.

Patricia Layman Bazelon (1933-1995), Concrete Central Elevator, 1987; gelatin silver print,
 Overall: 10 1/2 x 13 1/2 in. (26.7 x 34.3 cm) Frame: 20 in. (50.8 cm); Gift of the Artist, 1991

Industrialne kolosy z Buffalo przez wiele lat stanowiły inspirację dla Patricii Layman Bazelo, artystka urodziła się w Anglii w 1933 r. skąd wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych 1961 roku. Amerykańską karierę zaczynała na Manhattanie, jako producent filmów reklamowych dla telewizji. W 1976 r. porzuciła jednak świetnie zaczynającą się karierę w mediach, poświęcając wszystkie swoje siły pasji fotografowania.
Historia fotografii nie zna zbyt wielu przypadków konsekwentnego uprawiania przez kobiety fotografii industrialnej albo dokumentacji obiektów przemysłowych, nie przychodzi mi do głowy nikt poza Hillą Becher?
Dzisiaj, dość często, paniom zdarza się wykorzystywanie malowniczych fabrycznych ruin jako tła dla sesji modowych ale żeby fotografować industria w celu dokumentacji? Mogę się mylić, wszelkie uwagi będą mile widziane.

Patricia Layman Bazelon (1933-1995), Eastern Elevators, Tonawanda, 1991; c-print,
 Overall: 15 x 5/8 x 19 7/8 in. (38.1 x 1.6 x 50.5 cm) Frame: 20 1/4 x 26 1/4 in. (51.4 x 66.7 cm); Gift of the Artist, 1991 r.
 
Patricia Layman Bazelon (1933-1995), Agway Elevators: Ganson Street, 1987;
c-print, Overall: 13 5/8 x 19 7/8 in. (34.6 x 50.5 cm) Frame: 21 1/2 x 25 1/2 in.
(54.6 x 64.8 cm); Gift of the Artist, 1991



Patricia Layman Bazelon (1933-1995), Huron Cement, 1991; c-print, Overall: 15 5/8 x 19 7/8 in.
(39.7 x 50.5 cm) Frame: 19 1/2 x 25 5/8 in. (49.5 x 65.1 cm); Gift of the Artist, 1991 r.

Brytyjski historyk architektury Reyner Banham zlecił Patricji Layman Bazelon sfotografowanie opuszczonych elewatorów zbożowych i budynków przemysłowych w Buffalo. Zdjęcia miały ilustrować jego książkę A Concrete Atlantis. W 1979 r., aby zrealizować zlecenie, artystka  przeniosła się do Buffalo. Podczas pracy dla Banhama, zakochała się w pejzażach przemysłowymi Queen City i postanowiła uwiecznić całe bogactwo architektury miasta na swojej fotografii. Z tego okresu pochodzą jej pierwsze zdjęcia potężnych elewatorów zbożowych. W 1988 r. zaczęła fotografować Bethlehem Steel Plants w Lackawanna nad jeziorem Erie, w pobliżu Buffalo, z powstałych zdjęć artystka ułożyła ważną i cenioną wystawę.


Patricia Layman Bazelon (1933-1995), Aministration Building for the Lackawanna Iron and Steel Company, 
1902, 1987-89; c-print, Overall: 15 x 19 1/2 in. (38.1 x 49.5 cm) Frame: 21 1/2 x 25 1/2 in. (54.6 x 64.8 cm);
The M&T Bank Collection at the Burchfield Penney Art Center, 1993 r.

W tym samym 1988 roku Patricia Bazelon otrzymała posadę głównego fotografa w Brooklyn Museum w N.Y. Zajmowała się dokumentacją zbiorów, skala prac niewątpliwie się zmniejszyła a jej ślady ciągle znaleźć można w zasobach Muzeum.
Pracując w Muzeum nadal często odwiedzała i fotografowała Buffalo, aż samej, przedwczesnej, śmierci  spowodowanej nieuleczalną chorobą nowotworową, w lecie 1995 roku,.





Patricia Layman Bazelon. Indian Hopi Kachina Doll, Brooklyn Museum


Dokumentacje Bazelon nie są tak czyste w formie i jednolite formalnie jak projekty Becherów czy choćby naszego Wilczyka, Bazelon nie trzyma się ortodoksyjnie powtarzalnych schematów, jednolitości ujęć, form i  oświetlenia. Wykonywała z równą dbałością zdjęcia czarno-białe jak i kolorowe. Jest w nich, wbrew tematowi, wiele poezji i kobiecej lekkości. Oprócz doskonale zakomponowanych, minimalistycznych kadrów znajdujemy obrazy obiektów przemysłowych sfotografowane w barokowym świetle poranka lub zmierzchu. Praca Bazelon stanowi hołd złożony ideałom modernistycznego miasta Le Corbusiera i Waltera Gropiusa, heroizmowi ery przemysłowej, pięknu form i funkcjonalizmu architektury.


 Patricia Layman Bazelon (1933-1995)

Prace Patricii Layman Bazelon były swego czasu często publikowane i wystawiane, weszły w skład wiele zbiorów publicznych i prywatnych, w tym Burchfield Penney Art Center in Buffalo, NY; the George Eastman House International Museum of Photography in Rochester, NY; the West Collection in St. Paul, MN; the Castellani Art Museum in Niagara Falls, NY; and the Brooklyn Museum in Brooklyn, NY.


Patricia Layman Bazelon, Basic Oxygen Furnace, Vessel on Charging Platform 1989 r., Archival Pigment Print, 23 x 29 inches, Steel Series

Patricia Layman Bazelon (1933-1995), Coke Ovens with Steam Lines and Explansion Loop,
1987-89; c-print, Overall: 15 3/8 x 19 3/4 in. (39.1 x 50.2 cm) Frame: 21 1/2 x 25 1/2 in.
(54.6 x 64.8 cm); The M&T Bank Collection at the Burchfield Penney Art Center, 1993 r.





---

..: Baltica :..

Czas nie istnieje

Bałtyk, sierpień 2017. Skan negatywu 6x9 cm. Kodak Brownie Junior Six-20 Fizycy twierdzą, że czas  nie istnieja a matematycy, iż ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy