poniedziałek, 4 listopada 2013

Symetrycznie

28.10.2013. Skan wglądówki  19x19 cm - na papierze Kodak Polymax RC, mocno przeterminowanym

28.10.2013. Skan wglądówki  19x19 cm - na papierze Kodak Polymax RC, mocno przeterminowanym

Nabyłem - bardzo okazyjnie - kilka rolek filmu 120, Ilford XP2 400 ISO - do wywołania w procesie C-41. Ponadto trafiła się starożytna rolka XP1 (!), produkcja poprzednika XP2 została przerwana chyba więcej niż 20 lat temu. Niestety, nie udało się określić daty produkcji/przydatności tych materiałów. Filmy nie były - z pewnością - przechowywane w lodówce. Sprzedawcy tego Ilforda zachwalają go ze względu na dobrą tolerancję ekspozycji (XP2 można bezkarnie naświetlać w zakresie czułości od 50 do 800), doskonale odwzorowuje obiekty o dużej rozpiętości tonalnej. Podobno dobrze sprawuje się w przypadkach, kiedy trudno jest przewidzieć poziom oświetlenia a z uwagi na łatwość i dostępność obróbki - w każdym mini labie - szczególnie polecany jest do fotografii reportażowej.
Niestety - dostępność obróbki - okazała się problematyczna, po obejściu wszystkich (dwóch) zakładów fotograficznych w SC okazało się, że nikt mi na miejscu nie wywoła filmu 120. Z kolei, ilość rolek nie jest tak duża aby zaraz kupować zestaw chemii C-41.  Jędrzej (photoamatorszczyzna.blogspot.com) poradził mi aby spróbować wywołać XP2 w energicznym wywoływaczu np. D76. Trudno było mi oszacować w jakim stopniu film stracił na czułości więc naświetliłem na połowę zalecanej i wywołałem bez rozcieńczania 14 minut.
Ostatnie 4 klatki zrobiłem w naszym lesie, upatrzywszy sobie uprzednio motyw w stylu Alberta Renger-Patzscha. Wyszło elegancko i symetrycznie.
Podczas ostatniej sesji w mojej ciemni towarzyszyła mi płyta Psychic duetu Darkside (albo The Darkside). Muzyka formacji zdecydowanie nadaje się do sesji darkroomowych.



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

..: Notatki z prowincji :..

Notatki z prowincji. Listy z Suicide City 1.

Świat się szybko zmienia, zmienia się internet, powoli zmienia się i ten blog. Od jakiegoś czasu staje się dla mnie - jak to kiedyś p...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy