piątek, 6 września 2013

W moim ogrodzie...



Od kilku dni wyburzane są budynki byłych zakładów Cegielskiego w Suicide City.  W 1963 r. Zakłady im. H. Cegielskiego w Poznaniu przejęły pomieszczenia warsztatów Zasadniczej Szkoły Zawodowej  i urządziły tam swój oddział produkcyjny. W 1968 r. obiekt zmodernizowano i przystąpiono do rozbudowy. Powstały nowe hale produkcyjne i budynek administracyjno-socjalny. Przez wiele lat, do 1982 r.,  produkowano tu części do obrabiarek, montowanych w jednostce macierzystej w Poznaniu. Później produkowano głównie narzędzia do montażu i demontażu silników okrętowych oraz części do tych silników. Przez wiele lat Cegielski był to jednym z największych zakładów przemysłowych w SC. W lipcu 1991 r. Zakłady HCP zatrudniały 183 pracowników (w tym 29 kobiet). Od wielu lat hale - w środku miasta - stały jednak puste.

Nie jestem wstanie fotografować tej ruiny, upadku, dewastacji. Może i powinienem dokumentować? Być może za kilka lat będę żałował, że nie wyciągnąłem nawet komórki przechodząc obok tego obrazu apokalipsy? W miejsce budynków HCP ma w tym miejscu stanąć supermarket wg. jednych albo sortownia śmieci wg. innych? Dzisiaj jednak inspiruje mnie Ogród Mojej Żony i obiekty natury*). 








*) Skany stykówek 6x6 cm,  pass-partu 10x15 cm. 



1 komentarz :

  1. Podczas mojej ostatniej wizyty w tamtym miejscu zwracałem uwagę właśnie na przyrodę (w skali mikro) i zieleń, która zaczynała symbolicznie (a może ironicznie?) obrastać bramy tych zakładów. Robiłem nawet jakieś slajdy. Jak się później okazało, wyszły zbyt jasno, za blado. Tak jakby za chwilę miały zniknąć i wyblaknąć. Dopiero po przeczytaniu powyższego, stwierdziłem że mimo przypadku i błędu z rodzaju tych słynnych "orwo mać", są udane.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

..: Notatki z prowincji :..

Notatki z prowincji. Listy z Suicide City 1.

Świat się szybko zmienia, zmienia się internet, powoli zmienia się i ten blog. Od jakiegoś czasu staje się dla mnie - jak to kiedyś p...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy